De geschiedenis van Shugenya wordt maar zelden op een exacte wijze genoteerd. Men lijkt weinig waarde te hechten aan jaartallen van precieze gebeurtenissen. Voor de meeste burgers is de geschiedenis gemakkelijk samen te vatten: “eerst was hier niets, toen kwamen we met Shugen hier naartoe en sindsdien leven we zoals we leven.” 

Diegenen die zich wat meer voor dit onderwerp interesseren, bijvoorbeeld de Filosofen of andere pelgrims op het pad van Shugen, vertellen de geschiedenis van Shugenya als volgt: 

De vroege geschiedenis 

Ichiro Shugen was een succesvolle Generaal uit het mensenrijk Silesia, die zich verzette tegen het toenmalige besluit van de Koning van Silesia om de Necropool te annexeren. Na zijn besluit om te vertrekken, kreeg Shugen een visioen van de Goden over een beloofd land waar hij een nieuw rijk zou stichten. Hij verzamelde zijn volgelingen (vooral mensen en enkele beestlingen) en vertrok. Met hulp van de Koningin van de Elfeneilanden vond Shugen het beloofde land, wat we tegenwoordig kennen als Shugenya.

Het eerste tijdperk 

Dit is de tijd van Shugen zelf (ongeveer 1600 jaar geleden), waarin hij landt op het eiland dat we vandaag kennen als Yurasu. Toen zij zich reinigden na hun lange reis, lichtte het land op om hen te verwelkomen. Shugen en zijn volgelingen verkennen de omliggende eilanden, een reis die nu bekend staat als het Pad van Shugen. De reis verliep van Yurasu (waar nu de haven is), over het eiland van Sabaku, naar het eiland van Konoha (waar nu het Keizerlijk paleis staat). Zo stichten zij een nieuw keizerrijk; Shugenya wordt geboren onder het toeziend oog van haar eerste Keizer. 

Artefacten uit deze periode zijn vrijwel allemaal verdwenen. Verhalen gaan van musea in het Keizerlijk Paleis, waarin nog overblijfselen van deze heroïsche tijd worden bewaard. Zo nu en dan duikt een spannend verhaal of een schatkaart op naar een mythische verloren schat uit het eerste tijdperk, maar dat zijn maar verhalen. 

Het tweede tijdperk 

Het leven als Keizer viel Shugen zwaar; als geen ander kende hij de rampspoed die Silesia uiteindelijk ten deel zou vallen (het koninkrijk ging ten onder aan de gevolgen van Necromantie). Hij verspreidde zijn nieuwe Leer, waarin eenieder moet streven naar meer dan ‘nuttig zijn’ alleen. Een rechtvaardige maatschappij waarin aanzien en rijkdom wordt afgemeten aan de kracht van iemands karakter. 

De start van het tweede tijdperk wordt gemarkeerd door het wegvallen van Shugen zelf. Hij keerde niet terug van één van zijn meditatieve tochten door zijn rijk en zijn lichaam is daardoor helaas nooit gevonden. Men gaat ervan uit dat hij in eenzaamheid is overleden, zoals dat past bij een leider die zijn weerga niet kende. 

Na een periode van herstel, waarin het land en haar volk rouwen om het verlies van de eerste Keizer van Shugenya, nemen diegenen die Shugen het beste kenden de zware taak op zich om het keizerrijk naar een voorspoedige toekomst te leiden. De tweede Keizer manifesteert zich, wetten worden geschreven en Shugenya leert om op haar eigen kracht te vertrouwen. 

Artefacten uit dit tijdperk komen wel voor, meestal in de vorm van zorgvuldig bewaarde geschriften (zoals die bewaard worden in bedevaartsoorden of door landheren en -vrouwen). Het komt echter zelden voor dat iets nieuws ontdekt wordt. 

Het derde tijdperk 

In deze periode wordt een meer stabiel bestuur opgericht. De keizer installeert de Rentmeesters en zij stellen op hun beurt Landheren en -vrouwen aan vanuit diegenen die de leer van Shugen het best vertegenwoordigen. De meest vooraanstaande families van Shugenya ontlenen hun vroege geschiedenis aan deze periode. Een meer formele filosofie wordt geschreven volgens de lessen die Shugen hen leerde, met daarbij een meer georganiseerde wijze op het Pad van Shugen (Deshi, Kago, enzovoorts).. 

Het derde tijdperk kenmerkt zich echter met name door een een ingrijpende gebeurtenis: doordat schadelijke invloeden van buitenaf de vrede en de voorspoed binnen Shugenya bedreigen, ziet de Keizer zich genoodzaakt om Shugenya te sluiten voor invloeden van buitenaf. In diens wijsheid wordt het besluit genomen dat Shugenya zich pas weer zal verhouden tot andere rijken en volkeren zodra die zich hebben hervormd zoals de Shugenya hen zijn voorgegaan. 

Artefacten uit dit tijdperk zijn schaars; waarschijnlijk omdat de ellende vanuit andere plekken op Auros ervoor heeft gezorgd dat de Shugenya-cultuur werd bedreigd. Geruchten bestaan, maar we doen er wijs aan die niet te geloven. 

Het vierde tijdperk 

Het huidige tijdperk kenmerkt zich door stabiliteit, voorspoed en de verdere ontwikkeling van de Shugenya en hun geliefde Keizerrijk. Na het wijze besluit van de Keizer om de grenzen te sluiten, nu meer dan 1200 jaar geleden, blijft Shugenya bevrijd van de grillen van de buitenwereld. Voor noodzakelijke zaken wordt handel gedreven, maar verder rust Shugenya stevig en veilig op haar eigen fundament. 

Filosofen debatteren daarom ook wel over het volgende: waarom noemen we deze periode niet het Ultieme Tijdperk, want wat is er beter dan vervullen van alle idealen waarmee Generaal Shugen ooit vertrok richting dit beloofde land?