Ben je een beginner op het gebied van LARP? Geen probleem! Charm krijgt regelmatig aanmeldingen van mensen die nog nooit geLARPt hebben. Om je een beetje op weg te helpen, geven we hier diverse tips voor beginnende spelers en NPC’s (figuranten).
Woordenlijst
LARPers gebruiken een hoop terminologie die voor nieuwelingen vreemd in de oren kan klinken. Hieronder vind je de meestgebruikte termen.
- IC / OC: ‘In Character’ en ‘Out of Character’. IC is alles wat je doet als je personage, dus binnen je rol. OC zijn alle buitenspelse zaken. Zo is ‘IC kleding’ je kostuum en ‘OC kleding’ je dagelijkse kloffie. Je kunt ook ‘IC zijn’ of ‘OC zijn’: al dan niet in je rol zitten
- Tijd in / Tijd uit: ‘Tijd in’ is als we starten of bezig zijn met het spel. ‘Tijd uit’ is na afloop. Bijvoorbeeld ‘We gaan om 20.00 uur tijd-in’, ‘We zijn nu tijd-uit’
- NPC: ‘Non Player Character’, oftewel figurant
- Monsters: een alternatieve naam voor NPC’s
- Monsterhok: de ruimte waarin de NPC’s samenkomen voor briefing, aankleden, etc.
- SL’s: Spelleiders; degenen die het spel in goede banen leiden tijdens het evenement
- Butsen: vechten. “Ik heb zin om even lekker te butsen”, “Ik heb een butsrol”
- Props: rekwisieten
Spelen en improviseren
Rollenspel, acteren, improviseren… Niet iedereen is een natuurlijk acteertalent. En dat hoeft ook niet. Schaam je er ten eerste niet voor dat je nieuw bent en je het misschien ‘niet goed’ doet. LARP is geen spel dat je speelt om te winnen. Er is geen goed of fout. Het gaat erom dat je je probeert in te leven in je rol.
Spelplezier staat voorop, zowel voor spelers als voor NPC’s. Bij Charm zijn we er ook nooit op uit om zg. ‘playerkills’ te maken, oftewel doelbewust iemand zijn personage te laten overlijden. Dit kan altijd gebeuren, maar als je met rollenspel een alternatief kunt bedenken, heeft dat de voorkeur.
Om je verder op weg te helpen, staan op onze site diverse roleplay tips.
Meenemen
Op Charm zorgen we altijd voor een overdekte slaaplocatie. Je hoeft dus geen tent mee te nemen, wel meestal een slaapzak, hoeslaken en kussen. Ook zorgen wij voor drank en de maaltijden, plus snacks voor tussendoor. Dit zit allemaal bij de prijs inbegrepen.
Naast de gebruikelijke toiletspullen en je kostuum / andere benodigdheden voor je rol, kan het volgende handig zijn:
- Thermokleding / mantel. Je bent veel buiten, staat soms lange tijd ’s avonds laat in een donker bos te wachten en het is lang niet altijd warm. Thermokleding onder je kostuum dragen voorkomt dat je te veel afkoelt. Denk ook aan een warme IC-mantel of iets dergelijks om ’s avonds aan te doen als extraatje.
- Extra paar sokken. Als het hard regent, is het fijn om gedurende de dag iets droogs aan te kunnen doen.
- Oordopjes, als je licht slaapt. Soms zijn de slaapzalen groot en er is altijd iemand die snurkt…
- Voor spelers: een print van de regelset, zodat je kunt nazoeken hoe de vaardigheden en spreuken ook alweer werkten.
- Voor geschminkte spelers: babyshampoo en/of babydoekjes. Ideaal om snel en pijnloos aan het eind van de dag je schmink te verwijderen. Voor NPC’s stelt Charm dit beschikbaar.
- Voor NPC’s: zorg voor basiskleding die je onder een willekeurig kostuum kunt dragen. Neutrale onderkleding is bijvoorbeeld een wit/zwart/bruin t-shirt of longsleeve, zwarte broek, en kisten of leren laarzen. Géén gympen, spijkerbroeken, shirts met opdruk, etc.; dat is te modern en verstoort het plaatje als het onder je kostuum uit komt.
- Voor NPC’s: als je het hebt, mag je je eigen middeleeuwse/ fantasy kleding, bepantsering en/of LARP-wapens meenemen. Het voordeel daarvan is, dat het je beter past dan de doorgaans ‘one size fits most’ kleding uit onze voorraad. Wellicht heb je vooraf in het plotboek een rol gezien die je aanspreekt en heb je hiervoor geschikte kleding en/of requisieten liggen, of enkele basiskledingstukken die bij diverse rollen zouden kunnen passen – neem deze dan vooral mee
- Voor NPC’s: een grote tas of kist, waar je je persoonlijke spullen in kunt bewaren. Je slaapspullen kun je op de slaapzaal kwijt, maar als je zelf iets hebt meegenomen voor je rol, dan kun je dat beter in het monsterhok leggen. Het kan daar nogal rommelig worden, en met een eigen tas of kist vind je je eigen spullen makkelijk terug.
Tips voor spelers
Personagecreatie
Er is geen voorgeschreven manier om een personage te bedenken. Sommige spelers beginnen met een achtergrondverhaal, anderen kiezen eerst de vaardigheden die ze interessant vinden, en weer anderen starten met een kostuumidee als uitgangspunt. Dit zijn ook min of meer de 3 elementen waaruit je personage bestaat.
Achtergrondverhaal
Doorgaans geldt: hoe uitgebreider je achtergrondverhaal, hoe makkelijker het is om je rol te spelen. Je weet dan namelijk beter hoe en waarom je personage op een bepaalde manier reageert. Het is niet nodig om een compleet boekwerk te schrijven (tenzij je dat leuk vindt); je kunt ook puntsgewijs een opsomming maken.
Bij het maken van je achtergrond, kun je denken aan de volgende elementen:
- Je doel in het leven: wat drijft je personage? Wil je een leuke man huwen of juist een gedwongen huwelijk ontvluchten? Een bepaald beroep leren, rijk worden, een geneesmiddel voor je zieke moeder uitvinden, de wereld zien, je leven wijden aan een bepaalde god…?
- Je actuele doel: waarom ben je hier op deze locatie? Hoe ben je hier gekomen, wil je blijven of ben je op doorreis? Houd er rekening mee dat we bij Charm een zogenaamde ‘reizende setting’ hebben, oftewel de spelersgroep reist rond door de wereld. Ieder evenement vindt plaats op een andere locatie en je gaat mee met de groep. Het is handig om een reden te hebben om met deze groep mee te blijven reizen.
- Karaktertrekken: ben je een prettig persoon in de omgang? Heb je een trauma? Ben je egoïstisch, neurotisch, naïef, praktisch, sociaal, luidruchtig…?
- Familie: wie zijn je ouders, heb je broers en zussen of andere familieleden? Hoe is je relatie met hen?
- Geboorteplaats: uit welk deel van de wereld kom je? Vond je het daar leuk of niet?
- Je kostwinning: hoe overleef je op deze wereld? Heb je een beroep of ambacht, steel je, of heb je gewoon rijke ouders?
Probeer je personage wel speelbaar te houden. Een gemene moordenaar wordt al snel ontmaskerd en opgesloten, wat een drempel opwerpt voor interactie met de andere spelers. Hetzelfde geldt voor het spelen van een verlegen, introvert en/of niet-sociaal personage. Dit lijkt veilig om als beginnend speler te gaan doen, maar ook hiermee maak je het jezelf juist moeilijk om aansluiting te vinden bij de groep.
Je uitgebreide achtergrondverhaal kun je desgewenst voorafgaand aan het evenement opsturen naar de verhaalcommissie. Dit is niet verplicht, maar zo kunnen zij eventueel persoonlijk plot voor jou schrijven of je op een andere manier in het verhaal verwerken.
Vaardigheden
Je personage kan bepaalde dingen beter dan anderen. Bijvoorbeeld vechten, toveren, of het uitvoeren van een bepaald ambacht. Om ervoor te zorgen dat sommige spelers niet onevenredig machtig worden, hebben we enkele regels om dit in goede banen te leiden. In het Regelsysteem kun je precies lezen hoe je je vaardighedenpakket kunt samenstellen en uit welke vaardigheden je mag kiezen.
De secretaris moet voorafgaand aan het evenement weten welke vaardigheden je hebt gekozen. Om dit in te vullen, krijg je hier bij inschrijving een formulier voor toegestuurd.
Kostuum
Je bent vrij in de keuze van je kostuum. Probeer het wel te laten aansluiten bij je achtergrond, zodat andere spelers weten wat je bent. Speel je een arm persoon, dan is je kostuum doorgaans niet van luxe materiaal (tenzij je een dief bent…) en vertoont het wellicht slijtage en gerepareerde plekken. Ben je een smid, dan heb je een schort nodig.
Speel je een ander ras dan een mens, dan moet je dat ook in je uiterlijk laten terugkomen. Denk aan elfenoren, een snuit, groene schmink, hoorns, of een harig kostuum.
Accessoires zoals hoeden, tasjes, riemen en sieraden maken je outfit af. Ook het dragen van verschillende lagen over elkaar geeft vaak een goed effect.
Vergeet bovendien niet de rekwisieten voor het in praktijk brengen van je vaardigheden (hamer voor een smid, verbandjes voor een genezer, flesjes voor een alchemist, breiwerkje, etc.)
Tips voor NPC’s
Je rol en het plot
Als NPC word je gevraagd om met jouw spel het plot in gang te zetten. Daarvoor krijg je concrete instructies mee van de spelleiding. Veel beginnende NPC’s zijn daardoor bang het ‘fout’ te doen en zo het plot in de war te schoppen. Dat is nergens voor nodig. Het plot staat nooit in steen geschreven en het is juist kenmerkend voor LARP dat spelers iets anders doen dan de spelleiding in gedachten had.
Bovendien stimuleren wij eigen inbreng in een NPC-rol. De rollen zijn soms slechts summier beschreven, en dan staat het je vrij om zelf een achtergrond bij je personage te bedenken of op andere manieren de rol verder uit te breiden. Zolang je je houdt aan de randvoorwaarden van onze setting, vinden we dat alleen maar leuk!
Lees ter voorbereiding de settinginformatie op onze website (kopje ‘spelwereld’), om een algemeen beeld te krijgen van de wereld waarin we spelen. Lees ook het regelsysteem globaal door, zodat je weet wat wel en niet mogelijk is, welke spreuken je op je af kunt krijgen, etc.. Voorafgaand aan het evenement krijg je bovendien het plotboek, waarin staat wat er de afgelopen evenementen is gebeurd en wat de globale lijn voor het komende evenement is, zodat je weet wat het einddoel is waar we naartoe werken.
Je mag vooraf en tijdens het evenement zelf aangeven welke rol je leuk lijkt. Sommige mensen houden ervan om ‘butsvoer’ te spelen, oftewel het gevecht aan te gaan met de spelers. Anderen hebben liever een rol met veel tekst.
Als nieuwe NPC krijg je meestal eerst de meer eenvoudige rollen, zodat zowel jij als wij kunnen zien wat je aankunt en wat bij je past. Daarna kun je ook ingezet worden voor een dragende rol in het verhaal.
Krijg je toch een rol die je bij nader inzien niet ligt, of is er iets anders waar je niet blij van wordt, meld het dan z.s.m. bij de spelleiding en/of monsterspelleider. Dan gaan we er wat aan doen!
Heb je geen of weinig ervaring met vechten, dan kunnen we je een korte training (veilig) vechten met LARP-wapens geven. Vraag erom bij de monsterspelleiding.
Voorbereiding
Het begrip van het plot en het verdelen van de rollen wordt makkelijker als je vooraf het plotboek een of twee keer doorleest. Die krijg je uiterlijk een week van tevoren doorgestuurd. Je hoeft ‘m niet uit je hoofd te kennen, maar besef van het hoe en waaarom van het hoofdplot is wel handig. Bovendien kun je het vooraf doorgeven als je een voorkeur hebt voor bepaalde rollen en je er zo vast op voorbereiden
Het is fijn als je vrijdagavond op tijd aanwezig bent, zodat je de briefing meekrijgt. Daar hoor je de precieze opzet van het weekend en worden de nog openstaande rollen verdeeld. De exacte tijdsplanning staat in je bevestigingsmail bij inschrijving.