Je kunt naar een LARP-evenement gaan, in de bar gaan zitten, afwachten welk plot de spelleiding jouw kant op slingert, om vervolgens te bepalen of jouw personage daar misschien iets mee wil doen. Maar daarmee haal je niet optimaal plezier uit een LARP-evenement. De kans bestaat dat je een hoop leuk spel misloopt en aan het eind van het weekend teleurgesteld naar huis gaat.
Larpen draait namelijk om eigen initiatief. Om het opzoeken van (conflict)situaties. Om pro-actieve interactie met je mede-spelers en de figuranten.
Goed roleplayen gaat niet iedereen even natuurlijk af. Zeker als je voor het eerst komt larpen, of dat nou als speler of NPC (figurant) is. Daarom hebben we hieronder wat tips voor je neergezet.
- Zorg voor een doel. Je personage kan gewoon aan de wandel zijn gegaan en in de bar van onze setting zijn beland om uit te rusten. Echter, als je personage een concreet doel in zijn leven heeft, heb je veel meer aanknopingspunten voor spel. Je wilt dan immers iets bereiken, en dat zal niet uit zichzelf gebeuren. Misschien wil je wel de rijkste man van de regio worden om de hand van een dame te winnen. Een formule ontdekken om een brouwsel te maken dat je moeder redt van haar dodelijke ziekte. Of ben je op de vlucht voor een bende criminelen die je nog geld schuldig bent. Bedenk waarom je hier bent en zorg dat het een doel is dat je niet in 1 a 2 evenementen kunt bereiken. En doe er wat mee!
- Zoek conflict op. In het gewone leven zijn de meeste mensen van nature conflictmijdend. Maar in een LARP-setting is het juist aan te raden om de grenzen op te zoeken. De consequenties wanneer het mis gaat, zijn immers veel kleiner: je gaat niet écht dood, en aan het eind van het weekend ben je OC gewoon weer vrienden met de mensen met wie je IC ruzie hebt gemaakt.
Daarbij hoef je ‘conflict’ niet noodzakelijk te interpreteren als ‘ruzie’. Natuurlijk kun je iemand de huid volschelden. Maar het gaat vooral om het opzoeken van situaties waarin ‘iets wringt’. Denk aan het verliefd worden op iemand die al een ander heeft. Je aanmelden voor een leger, dat als opdracht krijgt om je geboortedorp aan te vallen. Of een onmogelijk geheim moeten bewaren: als je het vertelt, komt er iemand in de problemen, maar als je het niet vertelt, komt iemand anders in de problemen. Wat doe je dan?
Conflict zorgt voor spel. Wanneer er iets wringt, word je min of meer gedwongen om er ook iets aan te gaan doen. Onthoud dat we niet larpen om te winnen, of om alles tot een perfect einde te brengen. Door te larpen laten we een verhaal ontstaan. En de beste verhalen lopen pas goed af nadat er vele hindernissen zijn overwonnen. En misschien loopt dit verhaal wel helemaal niet goed af… - Zeg ja. Het is makkelijk om te zeggen: “Mijn personage zou dat niet doen” en vervolgens iets dat speelt, te negeren. Hoewel het enerzijds belangrijk is om je in te leven in je rol, is het soms ook goed om iets gewoon te doen. Ook al past het niet 100% bij je personage. Ook al klinkt het OC als een dom plan.
Misschien heeft je personage wel een zwak moment (“Okee, doe mij dat glas trollendrank dan maar… ik ben wel toe aan iets sterks”). En als je nooit risico’s neemt, dan gebeurt er ook niets (“Midden in de nacht meegaan naar een vervloekte tempel, met maar één genezer bij ons? Ach, waarom ook niet. Die vloek moet nu eindelijk maar eens worden opgeheven; als we nu niet gaan gebeurt het nooit”). Probeer het eens uit – en ervaar échte spanning! Bilbo Baggins wilde ook liever knus en rustig in Bag End blijven. Toch heeft hij uiteindelijk een draak verjaagd… - Maak het expliciet. Het is moeilijk om iemand in een weekendje te leren kennen. Je zult daarom een beetje moeten ‘overacten’ om anderen zo snel mogelijk duidelijk te maken hoe jouw personage in elkaar zit. Vertel actief over jezelf en wat jij vindt van de situatie. Heb je een bepaald beroep? Voer het uit in het zicht van anderen (tenzij je een dief bent natuurlijk :-) ). Gebruik requisieten en zorg dat je kostuum aansluit bij je personage. Anderen kunnen pas gebruik maken van jouw talenten als ze weten wat die zijn, en pas op je reageren wanneer ze weten hoe jij bent!
- Deel je geheimen. Je kunt een heel weekend lang in gedachten bezig zijn met je eigen problemen en geheimen. Maar het wordt veel leuker wanneer je het deelt met een of meer anderen. Zo geef je hen de mogelijkheid om er op te reageren en om er spel rondom te maken. Ben je verdrietig om een verloren liefde? Misschien willen anderen je wel troosten, of aan een nieuwe partner koppelen. Heb je iets gestolen? Andere spelers kunnen je helpen om het door te verkopen, of kunnen je gaan chanteren!
- Bied spelopeningen. Roleplay maak je samen. Als iemand met jou interacteert, denk dan actief na over hoe je die ander spel zou kunnen geven.
Dat kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld door door te vragen als iemand iets vertelt over zijn achtergrond. Of stel, jouw personage wordt beledigd door iemand. Wellicht ben jij geen vechtersbaas, dus is terug schelden niet jouw ding. Je kunt dan weglopen van de situatie en er verder niets mee doen. Het spel loopt dan dood. Een alternatief is, om wel weg te lopen, maar om vervolgens iemand in te schakelen om stiekem wraak te nemen op degene die je beledigd heeft. Daarmee creëer je spel, zowel voor degene die je inschakelt, als voor de beledigende partij!
Een ander voorbeeld: een handelaar vraagt nogal een hoge prijs voor een genezend drankje. Je kunt besluiten te betalen, of het drankje te laten liggen. Maar je kunt ook gaan onderhandelen, of hoogdravend de man de huid volschelden vanwege zijn afpersingspraktijken in deze tijden van schaarste! Hierdoor nodig je de handelaar uit tot reageren.
Een laatste voorbeeld: een genezer neemt je onder handen omdat je een zwaardwond hebt. Hij moet daarvoor jouw jurk omhoog trekken om bij je dijbeen te kunnen komen. Als dame kun je besluiten daar totaal niet van gediend te zijn en een vrouwelijke genezer eisen! Het is dan aan de mannelijke genezer om te bepalen of hij aan je verzoek gehoor geeft, hij boos wordt omdat hij zich gekrenkt voelt in zijn professionaliteit, of dat hij de wond te ernstig vindt om tijd te verliezen en gewoon zijn gang gaat en jouw woede op de koop toeneemt. - Houd OC en IC gescheiden. Rollenspel kan heftig zijn. Onthoud dat wat er gebeurt, altijd binnenspels is en je dit niet persoonlijk moet opvatten. Als iemand jouw personage wil doodmaken, komt dat waarschijnlijk doordat jullie IC-personages elkaar niet mogen, niet omdat men jou OC niet aardig vindt. En als je iemand OC daadwerkelijk niet mag, laat dat dan niet doorsijpelen in je IC-spel. Ontloop elkaar desnoods, maar ga het personage niet actief negatief behandelen zonder dat daar een IC reden voor is.
Om te voorkomen dat iemand OC gekwetst wordt door iets dat IC gebeurt, vragen we iedereen om voorzichtig te zijn met het gebruik van beladen zaken in de OC-wereld, zoals religieuze symbolen en hakenkruizen. Als je niet zeker weet of iemand ergens problemen mee heeft (bijvoorbeeld vastgebonden worden), vraag het dan OC voordat je het uitspeelt.
Andersom geldt: ondergaat jouw personage iets dat je OC niet fijn vindt, zeg het dan gelijk. Houd rekening met iedereen zijn persoonlijke grenzen. - Maak alleen player-kills als de situatie er écht om vraagt. Net als jij hebben andere spelers veel moeite gestoken in hun personage en outfit. Wellicht gaan ze al vele evenementen mee en hebben ze een compleet levensverhaal opgebouwd. Bijna niemand vindt het dus leuk als zijn personage overlijdt.
Natuurlijk, als je domme dingen doet, loop je risico. Gaat iemand in zijn eentje het bos in, dan kan hij overvallen worden door rovers. Steelt iemand van anderen? Dan kan hij gepakt en berecht worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat je iemand moet doodmaken.
Je zou iemand ook kunnen verwonden en bloedend achterlaten op een plek waar de kans bestaat dat men hem of haar vindt, en naar een genezer brengt. In plaats van iemand ter dood te veroordelen, kun je hem ook verplichten om de schade te herstellen, een goede daad te doen, of een taakstraf uit te voeren. Dan stopt het spel voor degene in kwestie niet, maar gaat het verder en heeft het personage een belangrijke les geleerd (of trauma erbij). - Vecht als in de film. Gevechten ga je niet alleen in om te winnen. Ook gevechten zijn spel. En verliezen kan ook mooi spel opleveren. Maak er dus voor beide partijen iets leuks van. In de IC-wereld is jouw wapen niet van latex, maar van zwaar metaal. Je kunt dus niet met twee zwaarden tegelijk op iemand zijn rug ‘roffelen’, om hem zo snel mogelijk neer te krijgen. Vecht met duidelijke, grote uithalen, zodat je tegenstander de kans heeft er op te reageren en er een mooi gevecht ontstaat. Net als dat wapens zwaar zijn, doen verwondingen pijn! Ontvang je een klap, laat zien dat het zeer doet en dat je het geraakte lichaamsdeel wat minder makkelijk gebruikt dan voorheen. Geraakt worden is niet erg. Als jouw heldhaftige krijger het gevecht verliest, kan hij zich immers daarna mooi laten vertroetelen door die knappe genezeres.
Valt een minuscule goblin jouw ork-personage aan omdat je per ongeluk op zijn vriendinnetje bent gaan staan? Je kunt hem in twee seconden neerhoeken, maar je kunt er ook een mooie show van maken door hem aan een oor op te pakken en alle kanten van het marktplein te laten zien. Ben je de goblin, vlieg dan bijvoorbeeld twee meter naar achteren als die grote ork je met zijn knuppel raakt. Ren rondjes om hem heen om hem moe te maken, in plaats van hem van achteren met een moordaanval neer te steken zodat je in één klap hebt gewonnen.
Probeer het eens uit. Wie weet wat er gebeurt.
Veel plezier met roleplayen bij Charm!