Naast de beroepen verdiepen Shugenya zich in de kunsten; met het beheersen van de kunsten wordt status bereikt. Kunsten worden geleerd binnen scholen / stromingen (verschillende leermethodes). Op welke school en van welke meester je les hebt gehad bepaalt je aanzien en aan de hoeveelheid bijbehorende meestertekens is te zien hoeveel meesters iemand gehad heeft. Scholen en meesters die buiten Shugenya actief zijn worden niet of nauwelijks erkend en daardoor kan je daarmee niet zo veel aanzien verkrijgen.

Burgers die een kunst haast tot perfectie beheersen kunnen op basis van hun vaardigheden soms een hoger aanzien bereiken dan iemand die hoger staat in de wereldse rangorde. 

De huidige erkende kunsten op Shugenya zijn: 

  • fijnproeverij (dranken en/of eten)
  • poppenspelen
  • krijgskunst direct
  • krijgskunst op afstand
  • ceremoniën
  • siersmederij
  • wapensmederij
  • theeceremonie
  • dansen
  • zingen
  • beheersing van een instrument
  • dichten
  • verhalen vertellen
  • toneelspel
  • mediteren
  • kalligrafie
  • bloemschikken
  • papiervouwkunst

Meestertekens 

Een meesterteken wordt verkregen van een meester en is een ronde houten schijf met het teken van de kunst erop gegraveerd. Meestertekens worden trots gedragen op de borst. Het aantal meestertekens geeft aan hoeveel leermeesters iemand gehad heeft. Het is dan ook een goede indicatie van iemands aanzien. Elke meesterteken heeft een certificaat van de leermeester waarin de leerling beschreven wordt en de beheersing van de kunstleer van de leermeester bevestigd wordt door de leermeester. 

Scholen en leermeesters

Kunsten kun je op verschillende manieren aanleren. Het meeste aanzien verwerf je door een kunst te leren binnen een school (leermethode) bij een meester. Per erkende kunst zijn er drie tot zes meesters in Shugenya. Dit betekent dat het niet vanzelfsprekend is om bij een meester in de leer te mogen. Het is een grote eer en je zult officieel toegelaten moeten worden door de meester zelf. 

Een toelating start met een mondeling of schriftelijk verzoek bij een meester, waarin de kandidaat leerling aangeeft waarom de meester hem als leerling zou moeten kiezen. Reeds enige beheersing van de kunst, referenties, bescheiden houding e n een zeer grote motivatie maken de kans groter dat een meester een kans wil bieden. Als de meester een kans biedt, volgt de proeve van Genemaya, die met goed gevolg moet worden uitgevoerd. Tijdens deze proef toont een kandidaat leerling aan dat hij goed luistert, geen tegenspraak geeft, een groot doorzettingsvermogen bezit en alles voor een leerling positie over heeft. Iedere meester bepaalt zelf de invulling van de proeve van Genemaya, maar veel meesters hanteren één van de volgende proeven: 

  • De kandidaat leerling krijgt de opdracht om een bepaalde tijd (vaak een uur) deel te nemen aan de samenleving op Shugenya, zonder iemand tegen te spreken of opdrachten te weigeren en dit alles met een glimlach, beleefdheid en zonder enig sarcasme. Ook is het niet toegestaan te melden dat op dat moment de proeve van Genemaya loopt. Een leerling van de meester zal de kandidaat leerling in de gaten houden of de opdracht goed wordt volbracht. Na afloop van de bepaalde tijd, moeten gemaakte toezeggingen of beloften nagekomen worden. 
  • 100 Dagen lang zal de kandidaat leerling iedere ochtend en avond zonder aarzeling en zonder geluid de zee in moeten lopen op de plek waar de koude zeestroom staat, tot het water aan zijn kin staat. 
  • Een kandidaat leerling laat zich onderwerpen aan 10 vragen waar hij/zij ‘vrijwillig’ de eerlijke antwoorden op moet geven, door een waarheidsserum te drinken. Na iedere vraag volgt een fysieke test om het uithoudingsvermogen op de proef te stellen. 

Hoeveel leerlingen een meester heeft, bepaalt de meester zelf. De opleidingsduur bij een meester varieert, afhankelijk van de vaardigheid van een leerling. De meester bepaalt wanneer een leerling zijn school heeft voltooid. De leerling ontvangt dan een meesterteken van zijn meester (houten schijfje met het teken van de kunst erin gegraveerd). Elk meesterteken heeft een bijbehorend certificaat van de leermeester, waarin de leerling beschreven wordt en de beheersing van de kunstleer van de leermeester bevestigd wordt door de leermeester. Na afronding kan een nieuwe meester gezocht worden. Het aantal meestertekens laat zien hoeveel meesters iemand heeft gehad. 

Niet iedereen lukt het (direct) om bij een meester een kunst te leren. Het is dan mogelijk om bij iemand met een meesterteken (is dus geen meester) in de leer te gaan. Iemand met een meesterteken bepaalt zelf of hij eisen stelt aan iemand die opgeleid wil worden en hoeveel hij van zijn kennis wil overdragen. 

Aanzien 

Burgers die een kunst haast tot perfectie beheersen kunnen op basis van hun vaardigheden soms een hoger aanzien bereiken dan iemand die hoger staat in de rangorde. De volgorde in aanzien binnen de kunsten ziet er van hoog naar laag als volgt uit: 

  1. Meester 
  2. Aantal meestertekens 
  3. In de leer bij een meester, maar nog geen meesterteken verdiend 
  4. In de leer bij iemand met een meesterteken 
  5. Het in perfectie beheersen van een nog niet erkende Kunst 
  6. Het (deels) beheersen van een zelf of buiten Shugenya geleerde Kunst 

Waarbij geldt dat de meester die langer de titel van meester draagt meer aanzien heeft dan een meester die recent zijn titel draagt. Voor het aantal meestertekens geldt dat hoe meer meestertekens, des te meer aanzien. Bij een gelijk aantal meestertekens heeft degene met het meesterteken van de meester met het hoogste aanzien, net een beetje meer aanzien. 

Meester worden 

Als iemand alle meestertekens in zijn kunst heeft behaald die er te halen zijn, wordt diegene niet automatisch ‘meester’. Hiervoor dient men een officiële aanvraag in te dienen bij de meesters van zijn kunst. Bij akkoord zal de meesterschapsproef afgelegd worden, die uit meerdere fasen bestaat. 

Fase 1:
De kandidaat meester zal via een priester de goden toestemming vragen om aan zijn meesterschapsproef te beginnen. Daarnaast zal hij met een eigen ritueel respect betuigen aan de prana van zijn gereedschappen en materialen. 

Fase 2:
De meesters van de kandidaat zijn kunst, geven een meesterstuk dat door hen is gemaakt of uitgevoerd. De kandidaat meester zal dit voorbeeld namaken of nadoen, maar dan met zijn eigen persoonlijke signatuur. Dit kan ter plekke worden gedaan of een kandidaat krijgt hiervoor een week de tijd, waarna het resultaat aan de meesters en alle geïnteresseerden wordt getoond. Bij goedkeuring door de meesters, mag een kandidaat door naar de volgende fase. 

Fase 3:
In fase 3 wordt getest of een meester goed in staat is om les te geven in zijn kunst. Bij deze fase zijn alle meesters van de betreffende kunst aanwezig en van alle andere erkende kunsten de meester met het hoogste aanzien. Het is mogelijk dat de meesters een vaardige afgezant sturen, indien een meester zelf niet aanwezig kan zijn. 

De kandidaat meester kiest zelf drie (tijdelijke) leerlingen, die les gaan krijgen tijdens deze fase. Onder het toeziend oog van alle aanwezige meesters (of afgezanten), zal de kandidaat de leerlingen een nieuwe vaardigheid in de kunst gaan bijbrengen. De meesters zullen daarna gezamenlijk de lesvaardigheid en het behaalde resultaat door de leerlingen beoordelen. Gezamenlijk zullen zij een oordeel geven over de kandidaat. Bij een voldoende, mag de kandidaat door naar de laatste fase. 

Fase 4: 
In deze fase wordt getest in hoeverre een kandidaat in staat is om zich volledig te richten op zijn kunst en zich af te sluiten voor al het overige om hem heen. Een kandidaat zal op een plek in de buitenlucht zijn kunst moeten uitvoeren gedurende een half uur. Alle meesters (of afgezanten) uit fase 3 zijn hier wederom bij aanwezig. De kandidaat moet nu laten zien dat hij tijdens de uitoefening van zijn kunst, geen enkel ogenblik en op geen enkele manier zijn blik of aandacht afwendt, ongeacht wat er om hem heen gebeurt. 

Deze laatste fase wordt vaak als de zwaarste ervaren, omdat mogelijke tegenstanders van een meesterschap in deze fase de grootste kans maken om een kandidaat te laten falen. Het is al meermaals voorgevallen dat tegenstanders van een meesterschap iets heftigs lieten gebeuren, in de hoop dat een kandidaat wel op moest kijken. Om deze reden, hebben veel kandidaten voor aanvang van deze fase de nodige support geregeld. Support in de vorm van vertrouwelingen die de omgeving in de gaten houden en vertrouwelingen of betaalde krijgers die mogelijke aanvallen kunnen afwenden. Het kunnen scheppen van voorwaarden om deze fase te kunnen volbrengen, wordt gezien als onderdeel van de vaardigheden die men als meester moet beheersen. 

Feest:
Als alle fasen zijn doorlopen, worden de meestertekens met een korte ceremonie van de borst gehaald. Vanaf dat moment is de nieuwe meester een beroemdheid op Shugenya en is zijn aanzien zodanig groot, dat meestertekens niet meer nodig zijn om zijn aanzien te tonen. Het feest zal daarna losbarsten tot in de late uurtjes, waarbij alle aanwezigen hun inbreng aan het feest geven door de inzet van hun kunsten. Dit betekent een feest met heerlijk eten en drinken, muziek, dans, uitvoeringen en demonstraties van kunsten. Velen op Shugenya kijken uit naar deze bijzondere feesten. Met boodschappers wordt op Shugenya de boodschap verspreid dat er een nieuwe meester is. 

Nieuwe kunst laten erkennen 

Het officieel laten erkennen van een nieuwe kunst, kan iedereen die een niet erkende kunst beheerst, in gang zetten. Alle meesters van alle kunsten zullen hiervoor benaderd moeten worden en alle meesters zullen schriftelijk moeten verklaren of zij het wel of niet eens zijn met de erkenning van de voorgedragen kunst. Alle meesters moeten een verklaring hebben afgegeven en minimaal 95% van deze verklaringen moeten positief instemmen met erkenning van de voorgedragen kunst. 

In de praktijk betekent dit niet alleen een nieuw te erkennen kunst tot in perfectie beheersen, maar ook de sociale etiquette en vaardigheden tot in perfectie beheersen. Het laten erkennen van een kunst kost veel tijd en vele reizen over Shugenya. Naarmate er meer kunsten worden erkend, zijn er meer meesters te benaderen en wordt het proces steeds gecompliceerder.