LARP omvat vele verschillende typen spel. Binnen het spel kan een confrontatie best eens uitlopen tot een duel of grootschalig gevecht. Om het spel zo leuk, prettig en vooral veilig mogelijk te maken, dien je rekening te houden met onderstaande regels voor veilig vechten.

Training en uitleg

Niet iedereen is even ervaren met larp gevechten. Tijdens een weekendevenement zal er een veilig vechten training gegeven worden.

Deze is verplicht voor nieuwe deelnemers bij Charm die wensen te vechten tijdens het evenement.

Wapens

De wapens die tijdens een gevecht gebruikt mogen worden zijn larp wapens. Deze speciale wapens moeten voldoen aan strenge veiligheidseisen.

De verantwoordelijkheid van de staat en veiligheid van de wapens die je hanteert ligt bij jezelf. Iedereen is zelf verantwoordelijk om het spel veilig te houden. Het is dus je eigen verantwoordelijkheid om dit regelmatig te (laten) controleren. Mocht je twijfelen aan de veiligheid van een van je wapens, dan worden aan het begin van een evenement door de organisatie één of meerdere personen aangewezen die bereid en kundig zijn om je wapen op veiligheid te controleren. Daarnaast houdt ook de organisatie zich het recht voor om je wapens te controleren op veiligheid. Wanneer een wapen niet door de controle komt is het niet toegestaan dit wapen op een Charm evenement te gebruiken.

De hoofdregel is dat gevechten en confrontaties theatraal en gecontroleerd uitgespeeld worden, met aandacht voor je eigen veiligheid en die van anderen. Hoe theatraler en gecontroleerder acties uitgevoerd worden hoe meer er (met gezond verstand) uitgespeeld kan worden.
De enige zaken die per definitie niet mogen op Charm zijn:

  • Slagen naar, of op het hoofd, hals, nek en kruis;
  • Slagen op de borsten bij vrouwen;
  • Schieten van (kruis)boog pijlen binnen vijf (5) meter van het slachtoffer;
  • Schieten van (kruis)boog pijlen tijdens schemer of donker.

Alle LARP-wapens (zwaarden, bogen, werpwapens, pijlen, schilden, maar ook harnassen) die op een evenement gebruikt worden, dienen veilig te zijn. Is jouw wapen niet veilig genoeg, dan moet deze ter plaatse degelijk gerepareerd worden of uit het spel worden verwijderd.

Om teleurstellingen te voorkomen volgen hieronder de meest gebruikelijke regels die aan LARP-wapens worden gesteld.

wapens
Diverse LARP-slagwapens

Slagwapens

  • Er mogen nergens, behalve in het handvat, harde vlakken of stukken voelbaar zijn.
  • Het schuimrubber moet vast zitten aan de kern (deze mogen niet draaibaar zijn t.o.v. elkaar).
  • Het handvat moet vast zitten.
  • De kern mag nergens uit het wapen steken. Bij de punt van een zwaard, net na de kern, wil het schuimrubber nog wel eens scheuren. De punt wordt dan alleen nog maar door latex vastgehouden.
  • Er mag niet te veel speling in het wapen zitten: het zogenaamde zwiepen (vooral niet bij langere wapens).
  • Steekwapens zijn niet toegestaan (d.w.z. je mag nooit steken). Ook niet met speciaal hiervoor gemaakte wapens.
  • Wapens die ‘grote’ hoeveelheden water op kunnen zuigen dienen waterdicht (gelatexed) te zijn.
  • Wapens met kettingen (zoals ‘morningstar’) of die uit meerdere stukken bestaan (zoals ‘nunchaku’) zijn niet toegestaan.
  • Wapens met een handvat aan maar één uiteinde mogen niet langer zijn dan 150 cm, wapens die ook in het midden vastgehouden mogen worden mogen maximaal 215 cm meten.
  • Wapens mogen niet ’te zwaar’ zijn.

Pantsers

Kleding en alle andere dingen waarop geslagen gaat worden moeten vrij zijn van scherpe punten en grote harde uitstekende delen. Dat houdt dus in: geen lange puntige studs, onafgewerkte metalen randen en dergelijke. Dit ter bescherming van de LARP wapens en natuurlijk jezelf.

Schilden

Schilden mogen geen scherpe randen of hoeken hebben en dienen een zachte rand te hebben.

Materiaal dat gebruikt wordt mag, met name voor draagbanden, niet uitsteken aan de achterkant en dient aan de buitenkant afgerond te zijn. Schilden mogen niet als wapens gebruikt worden en dienen derhalve bij het lichaam gehouden te worden. Schilden mogen ook niet als ‘stormram’ gebruikt worden. (het is als speler niet echt fijn om door een aanstormende speler omver te worden gelopen met een hard schild). Met de vaardigheid schilden mag je een schild van maximaal 75 x 150 cm gebruiken. Schilden met een groter formaat zullen worden afgekeurd.

Stokken

(Magiër)Staffen, banierstokken en dergelijke hoeven niet persé van latex gemaakt te zijn als zij maar geen scherpe punten, haken e.d. hebben. Zij mogen dan alleen nooit gebruikt worden om mee te slaan of om slagen mee af te weren. Als ze hoger zijn dan 2 meter moeten ze een zachte buitenkant hebben en niet te zwaar zijn.

Steekwapens

Steekwapens mogen niet worden gebruikt. D.w.z. een wapen zoals een steekspeer mag wel worden gebruikt, alleen mag er niet mee worden gestoken. Dit om te voorkomen dat minder ervaren spelers met niet-steekwapens het voorbeeld volgen en toch gaan steken.

Werpwapens

Werpwapens mogen geen kern hebben, of uitstekende punten. De vormgrootte van een pannenkoek (denk aan Xena’s Chakram) is ook niet toegestaan. Deze kunnen namelijk gaan zweven op de lucht. Zij kunnen ineens omhoog vliegen en iemand in de keel raken. Bovendien moeten werpwapens groter zijn dan de oogkas, zodat er niemand een verwonding aan het oog oploopt.

Kruisbogen en bogen

Het is mogelijk om op ons evenement een boog te gebruiken. Boogschieten is een kunst en niet iedereen zal dit veilig kunnen. Een boogschietmeester zal aan het begin van het evenement je boog en pijlen keuren, een boogschiet-test afnemen en de regels van het veilig schieten met je doornemen. Wanneer je deze test goed doorstaan hebt, mag je je boog gebruiken tijdens het evenement.

De regels in een notendop: Bogen tot 30 pond zijn toegestaan. Niet schieten in schemering of duisternis, niet schieten binnen 5 meter afstand.

Pijlen

De pijlen waarvan bij aankoop vrijwel zeker is dat zij zullen voldoen aan deze eisen zijn die van Arrowcaster en Schatzkammer. Voor andere pijlen (en zeker zelfgemaakte) moet je er rekening mee houden dat één pijl doorgesneden moet worden om te controleren of de constructie in de pijlkop veilig is. Na het schieten van elke pijl dient deze gecontroleerd te worden op schade aan de pijlschacht, veren en/of kop. Het zou jammer zijn wanneer er echt iemand doorboord wordt!

Ongewapend vechten

Met veilig vechten hou je altijd rekening met de grenzen van anderen. Fysiek contact wordt niet door iedereen gewaardeerd. Ongewapend vechten met handen en voeten, met elkaar over de grond rollen, etc. Dit soort acties kunnen alleen wanneer je de andere persoon en zijn of haar grenzen goed kent en dit met elkaar hebt besproken. Blijf altijd alert, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Problemen

Indien je het vermoeden hebt dat iemand zijn treffers (verwondingen) niet neemt, te hard slaat, of onveilig vecht, spreek die persoon daar dan op aan. Kom je er gezamenlijk niet uit, meldt het dan aan een spelleider of bestuurslid. Ga in ieder geval niet harder slaan ter compensatie. Door heroïsch, veilig en mooi te vechten zet je een goed voorbeeld dat anderen kunnen volgen.


Verder lezen