Welkom, reiziger; in de wereld van Auros!

Auros: een continent vol mysterie

De wereld van Charm draagt de naam Auros. Op Auros bevinden zich diverse gebieden, landen en naties waar allerlei verschillende rassen leven.

Deze wereld heeft een technische ontwikkeling die ongeveer gelijk is aan de middeleeuwen. Er zijn geen vuurwapens of elektriciteit.

Op Charm spelen we in een reizende setting. Dit betekent dat het verhaal zich steeds verplaatst naar een andere of nieuwe plek op Auros met allerlei onbekende uitdagingen. Meestal vindt een aantal evenementen plaats in hetzelfde gebied. Dit noemen we bij Charm een ‘cyclus’. De plaatsen waar in het verleden cyclussen hebben plaatsgevonden vind je in ons evenementenoverzicht.  

Een belangrijk onderdeel in elke cyclus is het ontdekken van het onbekende. Daarom is er bewust weinig informatie beschikbaar over het gebied waar de cyclus zich afspeelt totdat deze afgerond is.

Klik op de kaart om deze op volledige resolutie te bekijken

Rassen

Auros is een wereld van diverse rassen. Het meest voorkomende ras zijn de mensen, maar ook elfen, dwergen, beestlingen en groenhuiden aanwezig op de wereld. Daarnaast zijn er halflingen en bastaarden: het resultaat van rassen die met elkaar voortplanten.

Soms wonen de verschillende rassen samen, maar in de meeste gevallen kiezen ze ervoor om in hun eigen gebied te blijven.

Het Pantheon

De volkeren van Auros hangen diverse goden aan welke grofweg in twee groepen verdeeld kunnen worden: de goden van de dag en de goden van de nacht. Geen enkele Godheid is puur goed of kwaad. Het erop dat er een verstandhouding heerst tussen de Goden van wederzijds respect en waardering. Het feit dat elke God zijn of haar domein heeft en daar niet buiten kan qua invloedssfeer heeft hier wellicht meer mee te maken.

Vrijwel iedere inwoner op Auros erkent het bestaan van de goden. Het niet erkennen van het bestaan van de goden geldt als één van de hoofdzonden.

Goden van de Dag

Goden van de Nacht

Oergoden

Boven de Goden van de Dag en de Goden van de Nacht staan nog twee Oergoden. De vader Chronos en de moeder Cayla. Hoewel sommigen hen wel eerbiedigen, hebben zij geen priesters, tempels of actieve volgelingen. Zij verhoren geen gebeden en lijken niet direct actief op Auros.

Magie

Op Auros komt magie voor. Magiërs gebruiken elementaire energie om hun spreuken te creëren. Binnen de elementaire magie komen verschillende scholen voor: aarde, hart, lucht, vuur en water. Daarnaast is er de algemene magie die iedere magiër kan gebruiken. Bepaalde rassen hebben affiniteit met specifieke soorten elementaire stromingen. Sommigen personen met magisch potentieel kiezen ervoor een opleiding te volgen aan de Schola Magica.

Priesters zijn de devote volgelingen van één god uit het pantheon, of kiezen ervoor de Goden van de Dag of de Goden van de Nacht aan te hangen. Zij ontvangen via de goden de kracht om met hun gebeden allerlei wonderen te verrichten.

Necromantiërs zijn personen die op een oneigenlijke manier aan energie komen om spreuken te doen. Dit is schadelijk voor het bestaan van Auros. Om die redenen is necromantie een hoofdzonde.

Meer informatie over hoe het magiesysteem werkt, vind je in het regelsysteem.

Selena, Minerva en Finn de magiërs

Klassen

Op Auros kun je karakters tegenkomen met allerlei beroepen. Aangezien de spelers de ‘helden’ in de setting spelen, hebben we ze ingedeeld in verschillende klassen. Zo zijn er krijgers die goed kunnen vechten, schavuiten die hun vaardigheden aan beide kanten van de wet inzetten, specialisten die gewoon goed zijn in een zelfgekozen vaardigheid, avonturiers die niet voor één gat te vangen zijn en woudlopers die de wildernis door en door kennen. Verder zijn er nog alchemisten die hun tijd doorbrengen met onderzoek en allerlei zalfjes, dranken en andere voorwerpen kunnen maken. Daarnaast zijn er nog bovengenoemde magiërs en priesters die kunnen tappen in de magische stromingen van hun element of god. Wil je meer informatie over de verschillende klassen, dan verwijzen we je naar ons regelsysteem.

Talen

Binnen Auros spreken de rassen hun eigen taal, maar daarnaast spreekt vrijwel iedereen de algemene “common” taal, die gelijk is aan de taal van mensen.

Geld

Er is geen geheel eenduidig systeem van geld en betalingen voor heel Auros, en de waarde van iets kan natuurlijk altijd schommelen afhankelijk van vraag en aanbod. Zo kunnen de elfen veel waarde hechten aan kunst en als zodanig dat best als betaling accepteren. De dwergen zullen je waarschijnlijk uitlachen als je met een mooie vaas aankomt, maar waarderen daarentegen kunstig gemaakte wapens wel degelijk als ruilmiddel.

Toch is er valuta die op de meeste plekken met enige vorm van beschaving wordt geaccepteerd. Deze valuta bestaat uit drie eenheden: brons, zilver en goud. Deze staan in verhouding van 1:10, dus 1 goud is 10 zilver waard. In sommige streken worden bronzen munten ook wel aangeduid als ‘koper’.


Personage maken

Overweeg je mee te komen doen als speler? Het belangrijk om een achtergrond te schrijven die aansluit bij de wereld van Charm. Stuur daarom je concept op naar de verhaalcommissie zodat we met je mee kunnen denken.

Alles wat je moet weten om je personage te creëren of op te hogen tussen twee evenementen in vind je op de pagina regelsysteem.